June 8, 2020 - 2 minuters lästid

Måndagsmötet

Varje vecka startar vi med en gemensam storfrukost och måndagsmöte.
8.30 sharp. Kaffet givet och skagenröran helig. Den fysiska närvaron viktig.
Även om digitalt alltid är ett alternativ och självklarhet snarare än konstighet när så önskas eller behövs, så gillar och värdesätter vi att kunna träffas. Och vi har goda förutsättningar för det, stora rymliga lokaler.  

Att samlas och starta veckan tillsammans är det viktigaste värdet för oss, även om innehållet också så klart är syftet. Här är våra ingångar till mötet:  

Veckans fråga

Vi inleder med veckans fråga. Vi ser det som uppvärmning. Frågan skrivs av någon av de anställda, på ambulerande schema, utan riktlinjer eller kravspecifikation. Vad man är nyfiken på eller intresserad av. Högt och lågt. Filosofiskt och ibland rätt krass. Oavsett ett bra sätt att lära känna varandra ännu mer och förmodligen också förstå varandra bättre. Vi vet t ex. varandras morgonrutin, vi vet var kollegorna skulle vilja stå om de var ett träd, vi vet vad kollegorna ville jobba med när de var små, vilka prestationer vi är stoltast över och vilken den senast lästa boken är.

+/-

Därefter kör vi +/- från förgående vecka. En möjlighet att lyfta och hylla varandra och insatser, nya affärer, nya lanseringar, roliga initiativ eller fina beteenden. Men också så klart lyfta utmaningar, problem eller motgångar vi stöter på. En bra stängning av veckan som var för att helt ställa om fokus mot veckan som kommer.

Arbetsflyt

Där jobbar vi med ett verktyg som heter Float som vi har skrivit om här. Ett sätt att skapa överblick, tydlighet, smart resursplanering och transparens internt med syftet att i förlängningen stärka kundupplevelsen ytterligare. Var och en berättar om sina pågående projekt, hur tiden planeras och fördelas närmaste tiden, men så långsiktigt och överskådligt som vi vet.  

Övergripande fokus och mål

När vi har koll på läget lyfter vi blicken till det övergripande - där vi tittar på verksamheten i stort - hur går det för oss? Där jobbar vi utifrån fyra övergripande fokusområden:
- hållbar organisk tillväxt  
- oändlig utvecklingspartner
- nationellt etablerad partner inom digital utveckling
- skönaste arbetsplatsen  

Varje fokusområde följs upp genom ett par övergripande mål som vi mäter mot. Alla får bättre koll på det övergripande, hur vi står oss ekonomiskt (trygghet),
hur kundportföljen ser ut nu och vad vi kan förvänta oss framåt, hur går aktiviteterna med att synas och höras och vilka effekter av det ser vi? och viktigast av allt - lever vi våra värderingar?  

Övrigt

Övrigt punkten - är alltid öppen. Lyft det du funderar på eller glöm det är en bra regel. Går vi och funderar på något så fråga, sannolikheten att någon annan funderar på samma sak är ganska stor. Och funderar vi och spekulerar tar det onödigt fokus. Inget är okvalificerat på övrigt-punkten. Och självklarheter glöms ofta informeras om just för att de uppfattas som självklarheter, för den som vet 😉

Emoji of the week

Vi brukar också köra veckans emoji - den kan vara en dag värd att hylla, en högtid, en temadag eller liknande som vi tycker förtjänar lite uppmärksamhet, kärlek och tanke. Senast i raden:  👠 🥙 ☕️ 👵🏻 👴🏻 💼 🍫 🍣 Mycket ätbart kan man konstatera...

Skriven av Hanna Hägg

Drivs av klok kreativitet med kund i fokus. Passionerat nyfiken att förstå dig, din affär och nästa steg. Och att dela skratt.