June 8, 2020 - 2 minuters lästid

Digitalisering hetare än någonsin.

För många är det digitala en del av dna för andra en hög tröskel att ta sig över. Oavsett så finns det alltid mer att göra, smarta nya sätt och vägar att ta. Vinnaren är inte den som drar igång det största interna digitaliseringsprojektet eller utser en CTO, utan den som vågar utmana, ändra, tänka nytt och testa ofta och ihållande. Som stärker sin digitalisering över tid, flyttar fram sina positioner och är förutseende och uppmärksam på nya möjligheter som dyker upp. För de gör de, hela tiden.

Fortsätt springa  

Är din startposition långt bak i ledet, börja med att ta dig ur startblocken, kämpar du i mitten av fältet, fokusera på att avancera eller byt bana och är du i tätposition så måste du kriga för att behålla den. Hur långt fram eller bak du än ligger så blir du aldrig färdig. Jobbigt men också väldigt inspirerande och roligt!

Det vi kan konstatera med Corona är att ingen står oberörd. Varken privat eller yrkesmässigt. Ett hänsynslöst virus som satt det mesta ur spel. Katastrofala konsekvenser för många, en blåslampa för vissa och en framgångsvåg för andra. Det vi märker är att digitaliseringen för många tagit fart på riktigt. Man har tvingats in i att ställa om, tänka nytt, vara kreativ och se nya affärsmöjligheter. Och ska man försöka se något positivt så är det väl just det - uppfinningsrikedomen, kreativiteten och järnviljan som vaskats fram under våren.

Våga luta dig framåt  

Tillväxtverket rapport Företagens villkor och verklighet visar att företag framför allt använder digitalisering för att effektivisera verksamheten - administrativa processer - 3/5 av företagen - bra! Men tyvärr är det få som använder digitalisering i affärsutvecklingssyfte - knappt 1/5. Här finns det potential för många. Hur ser din affärsmodell ut? Vem är kunden och behovet? Har våren blottat nya beteenden och behov hos dina kunder? Vilka är utmaningar och falskhalsar som du behöver utmana? Generellt är tjänstesektorn bättre än industrisektorn, stora företag bättre än små.  

Tips: våga tänka stort och tänk tjänst! Oavsett typ av företag!

Prioritera att ta dig tid att se över din affärsmodell - utmana den - hitta möjligheterna och om de är digitala vet du var vi finns. Vi tar aldrig semester från spännande idéer!

Skriven av Hanna Hägg

Drivs av klok kreativitet med kund i fokus. Passionerat nyfiken att förstå dig, din affär och nästa steg. Och att dela skratt.