June 25, 2020 - 3 minuters lästid

75 dagar kvar

Våra hundra dagar avbröts med en semesterperiod, men får helt enkelt rulla på ändå. Inte optimalt, så klart. Men vi kämpar på! Med 25 dagar i ryggsäcken och 75 dagar framför oss checkar vi in i en kvartalsavstämning. Vad har hänt?

Vi har fått ett ägardirektiv på plats - en riktning och ambition utifrån vilken vi har tagit fram fyra strategiska fokusområden. Ett arbete som vi tänker oss i vågor, tre vågor där varje våg sätter fokus på olika saker, men är förutsättningsskapande för att ta oss in i nästa våg. Våra tre vågor går sen i vågor. Så när vi jobbat oss igenom våg 1, våg 2, våg 3 kommer vi tillbaka till våg 1, men då med andra förutsättningar. Just nu befinner vi oss i våg 1 med fokus på (utöver den dagliga verkstaden) varumärke - kundresa - säljprocess externt och internt fokus på affärsprocessen - våra flöden och resurser.    

Vi har också hunnit sätta en del fokus på den "hårda" styrningen, målstyrning - här skriver vi mer om att Det som mäts blir gjort. Status hur vi står oss är tidigt att dra några analyser på. Vi håller den till halvtidsavstämningen.
Parallellt har vi också plockat upp den "mjuka" styrningen och här valt att sätta fokus på våra värderingar. Lekfullt, kreativt och tryggt. Vi har gjort det på vårt eget sätt - ingen punktinsats utan en fullt levande process som sträcker sig över tid - våra tankar hittar du här - Kultur äter strategi till frukost.  

På marknadssidan jobbar vi på med flertalet kunder och fokuserar på att hitta vår process. Här har vi penetrerat ner på djupet för att självsäkert och tydligt landa i vilken vår kärnkompetens är, vilka våra uspar är, vad som på riktigt skapar värde för kund och hur vi förmedlar det. Precis som vi förespråkar har vi här tagit in expertis - ett pågående arbete som vi ser fram emot att komma i mål med.

Vi håller också på att bygga ett stabilt nätverk av partners och allianser som synkar med vårt sätt att arbeta. Allt för att kunna fokusera på det vi är grymma på och fortsätta stärka oss inom kod och utveckling, men kunna erbjuda kunden större lösningar i angränsande områden som kommunikation, grafisk design osv. med syftet att kunna leverera det bästa i framkant till kunden. Sömlöst och tryggt.

Samtidigt som vi bygger en större identitet för Codebet så händer det också mycket inom spelbranschen så klart! En bransch som vi är grymma inom och vi är stolta över det vi gör mot spelbranschen. Det är en stor del av vårt dna och också det som gjort oss extremt starka på leveranssäkerhet, upp-tid, transaktioner och anpassa efter lag- och regeländringar. Uspar som vi tar med oss in i arbetet med andra kunder. Win-Win!

Något som alltid står i fokus hos oss är att vara den skönaste arbetsplatsen. Det lirar ganska mycket med våra värderingar, men handlar för oss också om att utmana oss, få testa nya tekniker och vapen - ett ständigt lärande. Här har vi kickat igång kreativiteten på fredagar genom egna interna passionsprojekt - Vad händer på fredagar? det kan man undra så läs gärna mer.  
Och naturligtvis finns det ett underliggande utvecklingstänk bakom även om huvudsyftet 100% är att ha roligt.  

Har ni någon gång kört E22 förbi Kalmar har ni nog inte heller missat den klarblåa sköna skylten som hälsar er välkomna. Sväng gärna av på en fika - Vi gillar att träffa folk! Och har stora lokaler så social distansiering är inget problem!

Summerat kan man säga att våra främsta lärdomar dessa första 25 dagar är att ge saker tid och tålamod. Mycket av det vi dragit igång, det mesta faktiskt, är ett långsiktigt arbete. Systematik och uthållighet. Där räcker inte 100 dagar till. Men genom att utvärdera löpande kan vi se förändringar och även fånga upp processer som inte tar oss framåt. Och identifiera aktiviteter som vi bör sluta att göra.

Skriven av Hanna Hägg

Drivs av klok kreativitet med kund i fokus. Passionerat nyfiken att förstå dig, din affär och nästa steg. Och att dela skratt.

Codebet logo